Trender och färgpolisen!

Väntar på den fullproppade bussen som sedan ska avlösas av en fullproppad spårvagn med täckt imma på alla rutor. Ja det regnar och är fuktigt ute och jag springer med mitt rosaprickiga paraply. Plötsligt ger sig paraplyet hän till vinden och vänder sig så nu flyger jag runt med en stor rosaprickig blomma och ingen paraply. Efter denna något tröttsamma resa kommer jag äntligen fram till mitt mål!
 
Jag ser på håll de stora öppna panoramafönsterna som lyser av varmt ljus och när den stora glasdörren öppnas så hörs det ett PUFF ... det är champanjen som bubblar och ett härligt välkomnande möts jag av.
 
Jag är på Trendkväll hos BoConcept... http://www.boconcept.se/
Kommer dit med platt,blött, droppande hår och svarta ringar under ögonen. Det droppar vatten från min kjol och jag känner mig inte så inne och bekväm. Men den varma ombonade lokalen med de underbara sköna möblerna och de vänliga personerna får mig känna mig varmt välkommen!
Det är dags att bli bjuden på inredningstrenderna och få veta vad trendskaparna hämtar sin inspiration ifrån :)
 
Trendforskare Stefan Nilsson föreläste om Trender. En trend varar i ca 2-3 år och när Stefans mamma har tagit till sig trenden så är den över. Vi i Sverige och Norden sätter inga trender! Det gör de i Paris,London,New York ... men vi i Sverige är väldigt mottagliga och lättpåverkade. Stefan pratade om en trendkärna där det bara finns ett fåtal personer och det är de som sätter trenderna och sedan befinner vi andra oss i olika ringar runt om på olika avstånd.
Jag vet inte om det är viktigt att vara trendig eller i mina ögon är det nog mer viktigt att känna sig själv och vad tycker jag om. :)
 
MAT är det som trendsättarna inom inredning siktar sina ögon på inte så mycket klädskaparnas idéer.
 
Slow Food och även Slow Coffee ger inspiration. Njuta och tar det lugnt, tar hand om sig själv.
Ett mycket bra synsett som jag verkligen kan behöva ta till mig, eftersom jag vill så mycket på så liten tid...
ha
hahaa...tänk slow coffee på en fika rast ;)
 
Trenden idag är det "rena livet" med rena och ärliga material. Trä och skinn är det stora! Man har sett mycket av djurmönster i tyger och kuddar, det sämmer ju bra in i de rena materialen. Man ska enligt treden tänka närproducerat och på de goda värderna.  Sedan blandas de asiatiska mönsterna in och även de lugna miljöerna. Ditt hem ska stråla trygghet och lugn och harmoni. :)
 
Sedan finns det en del i trenden som är kaxig och sticker ut, här kommer jag och jag gör precis som jag vill! Symbolerna är givetvis nitar, svart och blandade mönster.
 
Ska du bjuda hem folk på middag så blanda då ditt porslin, duka med olika sorter som det du gillar. 
Det blir spännande och personligt :) 
Glöm inte att få in lite turkost och mintgrönt i ditt hem! Glöm det vita rummet det är inte ok längre, färg färg och färg!!! 
 
Sommaren 2013 kommer att vara Svart! Stil och säkerhet, blanda det med Gula accecoarer. Sedan kommer även neonfärger att komma tillbaka och lysa upp tillvaron.
 
Vill vi vara trendiga och hänga med i denna svängen så är det
Pure: det nedstämda, lugna och behagliga 
Protest: svarta och revolterande
Future Perfekt: Svarta stilfulla och säkra
Supersport: denna inredning är jag lite osäker på men mycket nyfiken på såklart! Tränar mycket och älskar det, vill gärna ha in det i hemmet på ett diskret och snyggt sätt.
 
Jag tror det viktiga är att forma sitt hem efter hur man lever så man får en smidighet och en naturlig trivsel.
 
Whirlpool http://www.whirlpool.se/app.cnt/whr/sv_SE/pageid/pgwphome001
är ett företag i framtiden de forskar runt omkring hur vi kan utveckla och gå vidare med våra hem. De har en stor experimentlust .... ex. flera kylskåp tillsammans i en grupp, ett skåp för varje matvara! Behöver spisen verkligen stå intill väggen? Köket kan det vara ännu mera integrerat med vardagsrummet! 
Detta företag kommer jag att hålla mina inspirationsögon på :)
 
Jag avslutar med min designfavorit som också kom upp på Trendkvällen Karim Rashid, mycket färg och sköna former som går rakt in i min kropp och färgsätter mig!  Färgpolisen har hittat ett vapen... ;)
 
Hur har du det idag och hur vill du ha det i ditt hem? Kommentera gärna här i mitt Blogghem! ;)
Skön lördag med Godis! //CaroLine
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0