Öppen Dörr hos Inger och Valter...

Ringer på portklockan och får ett trevligt glatt, välkommen upp till oss CaroLine.
Åker hiss upp emot ett härligt pianospelande. Inger öppnar dörren in till ett varmt välkomnande hem med en glatt spelande Valter och massor av levande ljus.

 
 
 

Jag kommer först in i hallen som ligger i anslutning till biblioteksdelen i hemmet.
På denna plats har det gått en trappa upp till lägenheten ovanför, där fingret pekar ;) När sönerna flyttade ut så styckades lägenheten av för ett mera lagom boende för två personer. Här har idag blivit hemmets bibliotek.

Jag går in i köket där Inger fixar till lite gott, jag lämnar mögelost och saltiner som jag köpt med mig på vägen. Köket är av äldre inredning i Laura Ashley tapet och tyg. Det finns framtidsplaner att byta ut köket och därmed göra en renovering. Blir det i Laura Ashleystil och med kristallkrona i taket tro?

 

När vi sedan går in till salongsdelen har Valter hällt upp gott Amarone vin. Här är möblerat med vackra sammetsklädda möbler som jag skjunker ner gott och bekvämt i. Inger och Valter är ett livsnjutar par som lever livet med ett rikt umgänge.

Den inredningspryl som tydligt dominerar men på ett vackert och inte överdrivet sätt är Kristallkronan! Varje rum har sin stil på lampan så att det stämmer in.

 

Flygeln är den möbel i hemmet som värdesäts högst vad det gäller att plocka med sig vid akutsituation, hur det praktiskt sätt skulle fungera vet jag ej men... ;) 
Har ni hört Valter spela här då förstår man varför! se inlägg före detta.

Inga gamla möbler hängde med in i denna bostad utan de startade på nytt med ny stil. En äldre herre hade en annons på soffa och fåtöljer så de slog till sedan har de i efterhand plockat ihop sitt hem. Efter goda affärer och hårt arbetande på sjön köpte Valter ett hus på Ö i Göteborgs skärgård. Idag är det huset utbytt mot ett lite mindre hus och dit åker paret i sin Jaguar ofta! 

Lägenheten är indelad i olika delar först hallen i anslutning biblioteket, flygelsalongen, sällskapsrummet med matdel. Sovrum och kök och såklart ett arbetsrum för en mycket aktiv Inger. Där sover även gäster i bäddsoffan som åker ut så fort de funnit en ny mer passande! Ett uppdrag jag gärna involvera mig i ;) 

Något annat som absolut inte kommer in i denna bostad är en plast lampa och ryamatta, även en och annan tidskrift som inte stämmer med Valters filosofi kommer inte ner genom deras brevlåda.

Att besöka detta par gör mig varm en sådan här regnig och mörk höstkväll. Lugnt o skönt besök med musik och värme, jag blir inspirerad till sång. Så efter besöket åker jag sjungande ner för hissen varm o glad! Hoppas även att de på bussen på vägen hem känner glädjen i min sång!? ;-D

 

Tack för gott vin och trevligt besök Inger och Valter, mina nya vänner! //CaroLine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0